Habits Hederspris

Habits hederspris delas ut till den branschpersonlighet vars karriär och insatser har främjat det svenska modet alldeles extra genom åren.

Årets Omnikanal

Priset tilldelas en svensk modeaktör inom mode, skor och/eller accessoarer som utöver fysisk handel har upprätthållit försäljning via internet under minst två år och som har lämnat minst en årsredovisning.

Juryns bedömningskriterier:

  • Genomtänkt, kontinuerlig och engagerande närvaro på sociala medier
  • Samverkan och integrering mellan de fysiska och digitala kanalerna
  • Anpassad kundupplevelse för olika plattformar
  • Lättnavigerad och översiktlig e-handelssajt 
  • Nytänkande
  • Ekonomisk bärighet

Årets Butikssäljare

Kategorin är öppen för alla säljare ute på butiksgolvet, både inom enskild fackhandel och kedjor. Fler än en person från samma företag kan nominera sig.

Juryns bedömningskriterier:

  • Juryn kommer inte bara att bedöma efter framgångsrikt säljresultat, utan också hur personlig kundservice och exceptionellt kundbemötande har bidragit till företagets positiva utveckling. Vinnaren ska vara ett gott föredöme för hela branschen.

Årets Logistiklösning

Priset tilldelas en butik, e-handlare, modekedja eller varuhus inom dammode, herrmode, ungt mode, underkläder, sport, skor och/eller accessoarer som varit verksam i minst två år. Verksamheten har på ett nytänkande och väl genomfört sätt använt logistiklösningar i hela sin varuflödeskedja för att nå framgång.

Juryns bedömningskriterier:

  • Långsiktig logistik som skapar tydliga fördelar för kunden och/eller företaget
  • Positiv ekonomisk utveckling – omsättning och lönsamhet
  • Logistiklösningar som är integrerade i hela näringskedjan
  • Nytänkande

Årets Inredningskoncept

Priset tilldelas en svensk modebutik, en eller flera, kedja eller enskild fackhandel som insett att butikens inredning höjer butikens image, ökar försäljningen och lönsamhet samt stärker din personal.

Juryns bedömningskriterier:

  • Inredningen ska förstärka butikens/konceptets/varumärkets identitet
  • Butiksplaneringen och inredningen ska vara väl genomförd
  • God exponering

Årets Kreativa kundupplevelse

Priset tilldelas en driven dam-, herr-, sko-, accessoar-, och/eller barnmodebutik, som säljer varumärken inom låg-, mellan-, eller högprissegmentet och erbjuder sina kunder något utöver det vanliga.

Juryns bedömningskriterier:

  • Starkt visuellt uttryck, både i skyltfönster och i butik/e-butik
  • Iögonfallande första intryck
  • Ett helhetsgrepp av upplevelse och miljö
  • Effektiv kommunikation och marknadsföring
  • God exponering och display av sortimentet

Årets Denimleverantör

Priset tilldelas den denimleverantör - ung som gammal - som är innovativ, framgångsrik och progressiv. 

Juryns bedömningskriterier:

  • Design 
  • Produkt och kvalitet
  • Kommersiell framgång
  • CSR / Hållbarhetsarbete

Årets Hållbarhetspris

Priset tilldelas ett svenskt företag/projekt/organisation med en utmärkande tydlig, mätbar och uttalad hållbarhetsstrategi.

Juryns bedömningskriterier:

  • Hållbarhetsstrategi på produkt- och servicenivå
  • Förmåga att implementera hållbarhetsarbetet i hela företaget, upp till ledningsnivå
  • Transparens; hur mål, progress och mätbara uppnådda insatser kommuniceras
  • Banbrytande arbete och/eller vara pionjär inom sitt hållbarhetsområde
  • Långsiktighet och källa till inspiration för branschen

Årets Designer

Priset tilldelas ett utmärkande etablerat svenskt modevarumärke med minst sex kollektioner bakom sig. Kollektionerna som bedöms är vår 2018 och höst 2018.

Juryns bedömningskriterier:

  • Kollektionernas kreativa höjd
  • Kommersiell framgång
  • Hantverksnivå
  • Idékoncept
  • Hänsyn till miljö

Årets Modeexportpris

Modeexportpriset har instiftats för att uppmärksamma svensk modedesign och främja den svenska modeexporten. Priset tilldelas en svensk modeleverantör som har uppnått stora framgångar i sin export.

Juryns bedömningskriterier:

  • Leverantören ska ha lagt grunden till en långsiktig exportutveckling
  • Uppvisad exporttillväxt till en eller flera marknader
  • Uppnådd finansiell framgång

Årets Nykomling

Priset tilldelas en utmärkande leverantör av kläder, skor och/eller accessoarer som har varit verksam i högst två år och producerat minst en säljkollektion.

Juryns bedömningskriterier:

  • Tydligt koncept
  • Genomtänkt affärsplan
  • Produkt- och designkvalitet
  • Nytänkande

Årets Inköpare

Priset tilldelas en inköpare med stor förståelse för trender och förmåga att översätta detta till det egna butikskonceptet inom dam-, herr-, barn-, sko- och/eller accessoarmodebutik.

Juryns bedömningskriterier:

  • Kunskap och kreativitet inom verksamhetens ramar
  • Fokus på hållbart strategiskt tankesätt som gynnar inköpsprocessen och i slutändan konsumenten
  • Visar på positiv ekonomisk utveckling – omsättning och resultat